Split

Vuoden 2014 kesäreissu suuntasi iki-ihanaan Kroatiaan (9.8-19.8). Ollaan Laurin kanssa ihan rakastuneita kyseiseen maahan. Jotenkin vain Kroatian tunnelma, ilmapiiri, ilmasto, kulttuuri ja tavat vetävät puoleensa. Jos rannikon palmuja ja pieniä punakattoisia kalastajakyliä ei lasketa on luonto hyvin samanlaista kuin meillä Suomessa. Ehkä Kroatiassa viehättääkin jotenkin sen tuttavallisuus ja kotoisuus. Tällä kertaa reissussa oltiin 10 päivää. Lennot olivat edestakaisin Splitiin, mutta välissä vietettiin kolme yötä Visin saarella. Kroatian saaristo onkin yksi kauneimmista Euroopassa ja tahdon ehdottomasti tutustua siihen vielä paremmin.

Lentomme lähti jo aamuvarhain ja perillä oltiin kympiltä paikallista aikaa. Siitä sitten soitto asunnolle, joka oltiin varattu booking.comin kautta ja taksilla kaupunkiin. Taksimatkaan meni jotain 30min ja maksoin noin 300kunaa (40€). Huoneistoa ei ihan heti saatu, mutta saatiin jättää matkalaukut kuitenkin ja suunnattiin parille huurteiselle rantabulevardille eli Rivalle.

Huoneistoon päästiin noin tunnin odottelun jälkeen. Asunto vastasi hyvin varauskuvausta ja oli erittäin siisti. Asunnon esitellyt mies oli ystävällinen ja puhui hyvin englantia. Saatiin tämä kyseinen asunto myös erittäin halvalla, jonkin juuri tapahtuneen peruutuksen ansiosta. Maksettiin vain 2750kn kun alkuperäinen hinta olisi ollut 6000kn. Eli siis noin 360e neljästä yöstä. Kohtuu hintaista asunnon tasoon ja sijaintiin nähden! Ainoa miinus oli asunnon sijainti 4 kerroksessa ilman hissiä. Tämä on Splitissä hyvin tavallista, sillä vanhoihin taloihin on harvoin rakennettu hissejä. Asunto oli kaksio, jossa oli täysin varusteltu keittiö, siisti kylpyhuone sekä mukava makuuhuone. Sisustuskin oli mukavan skandinaavista, sillä huonekalut olivat Ikeasta 😀

Split

Muuten ensimmäinen päivä meni sitten rannalla maatessa, Bacvicen kuuluisalla (bile)biitsillä, jonne käveli noin 20min asunnolta. Ranta on hiekkaa, toisinkin kuin Splitin muut rannat, ja myös todella matala pitkälle merelle. Soveltuu hyvin lapsille ja erilaisiin vesileikkeihin. Jos haluaa uida tai snorklata, niin kannattaa suunnata kaupungin toiselle puolelle Zvoncscin ja Jezinacin rannoille, jotka ovat kalliota ja kiveä. Rannan jälkeen tallusteltiin todella väsyneinä takaisin asunnolle, otettiin torkut ja lähdettiin vielä syömään.

Bacvice ranta

Koska asunnossa oli hyvä keittiö, päätettiin, että syödään aamiaiset aina kotosalla. Oltiin eilen illalla vielä haettu kaupasta leipää ym. härpäkettä jääkaappiin valmiiksi. Aamiaisen jälkeen suunnattiin taas rannalle. Tällä kertaa toiseen suuntaan ja aiemmin mainitsemilleni Zvoncacin sekä Jezinacin ranoille, Marjan kukkulan kupeeseen. Rannat ovat kivisiä ja pohjassa on jonkin verran levää, nämä rannat ovat myös huomattavasti syvempiä mitä hiekkainen Bacvice. Monet kohdat laskeutuvat kalliolta tai jyrkänteeltä suoraan turkoosina välkehtivään mereen. Mahtava paikka! Loistava hyppelyyn ja snorklaukseen, sillä kaloja ym. merielämää on nähtävissä jo ihan rannassakin. Paikalla oli myös yksi ravintola ja ihastuttava rantabaari. Rannoilla on muuten myös suihkut, mutta aurinkotuoleja/varjoja on saatavana ainoastaan Bacvicelta.

Zvoncscin

Rannan jälkeen kämpille suihkuun, pari leipää nassuun, vilvoittelua ilmastoinnin alla ja sitten takaisin kaupungille. Käytiin kyselemässä lauttalipuja Visin saarelle, jossa olisi tarkoitus olla 13-16.8 eli keskiviikosta lauantaihin. (Visistä enemmän tästä) Oltaisiin ostettu liput samalla, mutta lipun myyjä ei suostunut niitä vielä myymään. Tokaisi vain, että voidaan ostaa silloin lähtö aamuna koska lautta ei ole koskaan täynnä.

Saari hyppely on Kroatiassa todelle suosittua ja siksi mekin ajateltiin ottaa varman päälle ja hakea lauttaliput jo etukäteen, mutta ei sitten. Visin lautta kulkee kolme kertaa päivässä edestakaisin ja tarkoituksemme on lähteä aamu 9 lautalla ja palata puolilta päivin lauantaina. Matka Visille kestää hieman yli 2h.

Vis island
Vis:in kaupunki kukkulalta

Samalla reissulla käytiin myös kyselemässä eri toimistoilta päiväretkeä Pitvicen kansallispuistoon, joka sijaitsee noin 3h ajomatkan päässä Splitistä. Puisto on kuulemma todella kaunis ja ainutlaatuinen paikka. Suunniteltiin retkeä ensi sunnuntaille, mutta ei vielä varattu mitään. Ajateltiin ensin myös itse auton vuokraamista ja Pitvicen ajamista, mutta vuokra-autot osoittautuivat todella kalliiksi ja ehkä noin pitkä reissu yhdelle päivälle myös aika raskaaksi. Valmis retkien hyvät puolet ovat siinä, että ei tarvitse itse stressata muuta kuin bussiin pääsystä aamulla. Kaikki muu hoidetaan puolesta. Kelpaa meille!

Plitvicen kansallispuisto
Pitvicen kansallispuisto

Ohjelmajärjestelyjen jälkeen suunnattiin Rivalle parille drinksulle, alkupala jätskeille ja sitten etsimään ruokapaikkaa. Päädyttiin yhteen Trg Republike aukiolla (hallinnon aukio) sijaitsevista ravintoloista. Paikka oli ihan ok, hintatasoltaan ehkä hieman kallis, mutta veikkaan että tähän vaikutti pitkälti ravintolan sijainti. Illalla käveltiin vielä tunnelmallisen vanhan kaupungin kapeita katuja ja nautittiin tunnelmasta sekä mahtavan superkuun loisteesta. On tämä kyllä aika hieno kaupunki.

Päätettiin myös kiivetä kaupungin kupeessa sijaitsevalle Marjan kukkulalle, joka on suosittu retkeily ja ulkoilukohde. Kukkula on melko jyrkkä ja matka vaivalloinen kuumalla ilmalla, mutta päätettiin ratkaista asia hyppäämällä pienen turistijunan kyytiin, joka ajoi huipulle ja takaisin. Hintaa junalla on 70kn nassu, mutta reissu ei kuitenkaan vastannut ihan odotuksiani. Aivan huipulla sijaitseva näköala paikka oli huono, sillä tiivis puusto esti hienon kaupunkinäköalan. Eikä aivan huipulla ollut suurta ristiä lukuun ottamatta mitään muuta. Pitää koittaa jalkaisin vielä toista, alempana sijaitsevaa näköalatasannetta. Mutta oli junan kyydissä muuten ihan hauskaa.

Alempana kukkulalla sijaitsee myös eläintarha, kahvila, kirkko ja muutamia muita rakennuksia. Juna-ajelun jälkeen suunnattiin vain rannalle. Mentiin taas kukkulan kupeessa oleville kivirannoille, mutta jäätiin tällä kertaa korkeammalle kalliolle, josta pääsi suoraan syvään veteen ja hyviin snorklaus maisemiin. Muutama tunti aurinkoa ja asunnolle taas siistiytymään. Tällä kertaa etsittiin ruokapaikkaa tripadvisorista ja käytiin testaamassa hyvät arvostelut saanut Duje Oil Bar, jonka keittiötä luonnehdittiin välimerelliseksi sekä kroatialaiseksi. Myös paikan viinitarjontaa kehuttiin. Eikä paikka pettymys ollutkaan! Ruokalista oli hieman erikoinen, eikä ensin ihan ymmärretty miten se toimii, mutta lopulta saatiin tilattua.

Alkuruuat eivät olleet kovin erikoisia, itse söin marinoitua kalaa ja Lauri juustoja. Pääruuat kuitenkin olivat erinomaisia. Maistoin itse ensimmäistä kertaa tonnikalaa pihvimuodossa, kun tarjoilija sitä suositteli. Annokset olivat isot ja mehevät. Myös ottamamme paikallinen punaviini pullo oli todella hyvää. Paikka oli aavistuksen hintava, mutta hinta-laatu suhteeltaan kuitenkin hyvä. Sijainti vanhankaupungin sydämessä oli myös erittäin viehättävä. Ilman pöytävarausta saa olla melko aikaisin liikkeellä. Yhdeksän jälkeen paikka oli jo tupaten täynnä ja myös monet pöydistä varattuja.

Split

Tänään vaihdettiin suunnaksi Bacvicen ranta. Matkalla käytiin green marketin (hedelmä/vihannes markkinat) kautta hakemassa vähän evästä mukaan. Poikettiin myös vanhankaupungin puolella sen verran, että käytiin katsomassa aikataulut, milloin kirkontorniin pääsee kapuamaan. Ensi lauantaina kun tullaan Splitiin takaisin, niin kiivetään torniin sekä vielä eri kautta Marjan kukkulalle. Mutta siis, markkinat näyttivät todella kivoilta. Sieltä olisi kannattanut käydä hakemassa aamupalat ym. Markkinat ovat avoinna aikaisesta aamusta yhteen iltapäivällä ja tarjolla on hedelmiä, vihanneksia, kukkia ja muuta härpäkettä. Myös turisteille tarkoitettuja matkamuistokojuja on paljon.

Bacvicella vierähti taas jokunen tunti ja matkalla ostettiin mukaan vielä puhallettavat tyynyt (mahtavat) sekä iso puhallettava uimarengas. Kyllä lapsella pitää leluja olla.

Illalla päädyttiin syömään Oyster & Sushi Bar Bota, joka vaikutti kaikkien arvioiden ym. perusteella oikein hyvältä. Ihan hyvä se olikin, mutta ruoka oli ehkä kuitenkin pienoinen pettymys. Sushi ei varmaan täällä kuitenkaan ole just se juttu. Koko kaupungista meinaan löytyi kolme varteenotettavaa sushi ravintolaa. Syömisen jälkeen käytiin taas jälkkäri jätskeillä rannalla ja sitten nukkumaan. Aamulla lähtö Visin saarelle.

Vis:in saarelta paluun jälkeen suunnistettiin suoraan seuraavaan majapaikkaamme, joka oli melko lähellä ensimmäistä. Hintaa näille viimeisille kolmelle yölle tuli 280e. Asunto oli jälleen todella siisti ja ihanaa vaihtelua Visin muutamalle tunkkaiselle yölle. Tällä kertaa laukkuja ei tarvinnut kantaa kuin kaksi kerrosta tai ei oikeastaan sitäkään, sillä asunnon isäntä halusi kantaa ne puolestamme. Hän oli muutenkin todella mukava ja kertoi ihan kartalta näyttäen mihin kannattaa mennä ja mistä löytyy mitäkin. Saatiin esimerkiksi hyviä ravintola, ranta ja ostosvinkkejä. Omistaja puhui myös hyvää ja selvää englantia. Molemmat asunnot muuten maksettiin käteisellä kunissa eli siihen kannattaa varautua jos huoneistoja varailee. Visin hotelli saatiin maksaa kortilla. Myöskään esimerkiksi Amex ei toimi monessakaan paikassa vaan ainoastaan Visa ja Mastercard.

Tässä asunnossa oli myös pieni parveke, jossa oli mukava syödä aamiaista sekä nauttia illalla pullo viiniä. Täällä olisi viihtynyt pidempäänkin. Pihalla oli myös yhteinen terassialue sekä lainaksi saatavia matkaoppaita, kirjoja ja muita esitteitä. Muuten huoneisto oli ensimmäisen tapaan täysin varusteltu

Split

Iltapäivällä käytiin vielä varaamassa se retki Plitvicen kansallispuistoon huomiselle ja sitten kiivettiin Marjan kukkulan näköalapaikalle ja kaupungin kellotorniin. Molemmista oli hienot näköalat. Kellotorni oli auki joka päivä aamu 7 ilta 7 ja maksoin 15kn (2e) nassu. Vähän kierreltiin myös vastaan osuvia pikku kauppoja vanhassa kaupungissa. Splitissä on hyvät ostosmahdollisuudet ja ensimmäinen asuntomme sijaitsikin aivan kaupungin parhaan ostoskadun, Marmontovan varrelle. Täällä on myös iso ostoskeskus sekä esimerkiksi suuret Zaran ja Berskan liikkeet kadun päässä. Meneillään oli myös alennusmyynnit vielä näin elokuun puolivälissä. Lisäksi satama-alue ja green marketin reuna on täynnä turistikojuja, joissa on lähinnä uimiseen liittyvää tavaraa ja hattuja.

Kellotornista erottaa hyvin Splitin mahtavat punakattoiset talot, taustalla kohoavan Marian kukkulan sekä pitkän rantabulevardin

Alkuillasta iski kauhea nälkä ja päätettiin käydä syömässä aiemman asuntomme alapuolella sijaitsevassa Ghops Grill nimisessä ravintolassa. Tripadvisorin mukaan paikka oli yksi Splitin parhaista ja joka ilta se olikin täyteen varattu. Minä söin pastan ja Lauri hampparin. Molemmat olivat todella hyviä eikä hintakaan ollut tavallista korkeampi. Pasta noin 60kn ja lasi talon viiniä 15kn, hamppari ja olut samaa luokkaa. Todella hyvä ja viihtyisä paikka.

Split

Illalla ei ollut enää nälkä, joten haettiin vain kaupungin monista pizzerioita ja leipomoista pizzan palata ja sämpylät sekä kaupasta juotavat ja mentiin rantabulevardille istuskelemaan ja katselemaan jotain esitystä. Rivalla tapahtuikin joka ilta jotain ja keskelle rakennetulla lavalla oli eri esiintyjiä. Aluksi oli tarkoitus mennä käymään Bacvice beachin yökerhoissa tänään, mutta ei vain jaksettu. Lopulta melko aikaisin nukkumaan sillä Plitvicen retki lähtee jo aikaisin aamulla.

Reissun viimeisenä päivänä meillä ei ollut ohjelmassa mitään kummempaa. Nukuttiin pitkään ja lähdettiin rannalle, Bacvicelle tällä kertaa, sillä halusimme päästä hierontaan. Rannalla oli muutama teltta, jossa sain joko 30min, 45min tai 60min hierontoja. Otettiin molemmat 45min käsittely oliiviöljyllä (teki kuulemma hyvää aurinkoisella säällä), joka maksoi 300kn (40e) nassu. Tavallisella öljyllä hinta olisi ollut 270kn (36e). Vaikka hierojat näyttivät pieniltä ja hennoilta naisilta oli heillä yllättävän paljon voimaa. Oltiin molemmat käsittelyn jälkeen ihan rikki 😀 Jumit kyllä aukesivat niskasta, mutta ehkä pitäisi tosiaan käydä hieronnassa useammin kuin kerran vuodessa.

Rannan jälkeen suunnattiin kämpille suihkuun ym. ja illaksi syömään Matejuska nimiseen ravintolaan, joka oltiin käyty siis jo lauantaina varaamassa. Asuntomme isäntä suositteli paikkaa (kuulemma Splitin paras kalaravintola), joten luotimme arvioon ja käytiin testaamassa. Paikka oli todella pieni ja suosittu, joten pöydän varaaminen on illaksi välttämätöntä. Samana iltana ei kannata yrittää. Ruoka olikin erinomaista eikä hintakaan paha. Paikka sijaitsee aavistuksen pahimman turistirysän ulkopuolella. Samalla alueella on myös kourallinen muita hyviä, keskihintaisia ja tunnelmallisia pieniä ravintoloita.

Jos haluaa hieman enemmän rauhaa, niin kannattaa suunnata tänne. Syötiin alkupalaksi keitot ja pääruuaksi otettiin jaettava kalalautanen sekä juomaksi viinipullo. Kalalautanen oli herkullinen ja suuri. Myös palvelu oli erittäin ystävällistä. Koko setti maksoi hieman päälle 600kn eli noin 80e.

Split

Ruokailun jälkeen haettiin vielä Rivalta jätskit jälkkäriksi ja mentiin taas rannalle istuskelemaan. Tällä kertaa esiintymässä oli joku hieman lahjattomampi dj, eikä jaksettu pitkään kuunnella huonosti miksattua diskomusiikkia. Nukkumaan ja aamulla kohti lentokenttää. Paluulentomme lähti jo 11.05, joten kentälle piti lähteä siinä kahdeksan maissa.

Kokonaisuudessa meillä meni reissuun rahaa noin 3500€ yhteensä kahdelta. Mainittakoon tähän, että emme matkustaneet budjetilla emmekä juurikaan katselleet esimerkiksi ravintoloiden hintoja. Kulutimme myös terassien penkkejä melko ahkerasti 😀 Saman reissun siis voisi tehdä varmasti puoletkin halvemmalla jos haluaa ja suunnittelee tarkemmin etukäteen, mitä tekee ja mihin menee. Syömisessä ja juomisessa säästää paljon jos tekee mahdollisuuksien mukaan ruuat itse, sillä ruokakaupoissa ja toreilla on todella halpaa. Lennot olivat noin 300€ nassu edestakaisin Norwegianilla Helsingistä suoraan Splitiin (sisältäen laukut molempiin suuntiin), asunnot ja hotellit yhteensä 10 yöltä noin 1050e kahdelta. Muuhun matkusteluun, retkiin ja aktiviteetteihin meni noin 210€ (1570kn) per nassu, taksi lentokentälle 250-300kn /suunta, ruokaan ja juomaan ym. noin 1300€ (10000kn) yhteensä kahdelta. Ostoksia ei juurikaan tehty. Muutamaan tuliaiseen ja ranta härveleihin meni noin 380kn (Matkan aikana valuutta kurssi oli noin 10kn = 1,3e, 2014)