Teneriffa 3.12-10.12.2017 – Pieni irtiotto arjesta.

Nyt se sitten tapahtui. Minä päädyin Kanarian saarille, vaikka olen vannonut, että tässä on matka kohde jonne en rahojani ja aikaani tuhlaa. Homma alkoi oikeastaan siitä, että haluttiin Laurin kanssa molemmat jonnekin aurinkoon talvella. Itsenäisyyspäivä osui näppärästi keskiviikkoon, joten tässä sai taas viikon loman säästäen yhden lomapäivän. Eli lähtökohta oli 1vk lomaa ja aurinkoa. Minä olisin halunnut Dubaihin tai olisin ollut valmis lähtemään suorilla lennoilla myös vaikka Thaikkuihin asti, mutta Lauria ei napannut. Kompromissi oli Kanaria ja taustatyön jälkeen Teneriffa vaikutti sellaiselta meille sopivimmalta saarelta 😀

Teneriffa

Takaisin kotona

Lunta! Nyt ei siis todellakaan mun lomalta paluu sujunut niin kuin aurinkoisissa päiväunissa. Katseltiin jo eilen ennen lähtöä, että sää Suomessa on sää ollut aika kamala. Rupesi jopa jännittämään, että päästäänkö aamulla kesärenkailla edes ajamaan Helsingistä Turkuun. No, onneksi ilma ei nyt ollut ihan niin kamala, mutta tarpeeksi kuitenkin siihen, että ruvettiin miettimään heti seuraavaa lomakohdetta 😀 Ehkä tässä pitää kuitenkin jaksaa odottaa pari kuukautta kesäloman alkua. #miksiolensyntynytsuomeen #takatalvi #vappunakinoonlunta

Lagos, Portugali

Hyvää pääsiäistä ja terveisiä Portugalin aurinkorannalta Lagosista (14.4-17.4). Ollaan saatu nyt kaksi päivää nauttia 25 asteen lämmöstä ja kirkkaalta taivaalta paistavasta auringosta. Ihanaa akkujen laataamista Suomen vielä hyiseen kevääseen verrattuna. Eilen oli ainakin Turussa vielä satanut lunta! Ja minä kun elättelin toiveita, että viikon päästä kun tullaan takaisin niin kevät olisi jo suomessakin pitkällä.

Vis ja Biševon

Vis isalan

Splitin reissulla vierailimme myös Kroatian upeassa saaristossa Vis:in saarella. Vis on pieni saari Adrianmerellä, joka sijaitsee Kroatian ulkovesillä. Se on entinen sotilassaari ja oli suljettu ulkopuolisilta monta vuosikymmentä. Saarella on aistittavissa sen historia ja saapuminen saarelle on kuin saapuminen toiseen aikakauteen. Vis:in lounaispuolella sijaitsee myös Biševon pikkusaari, jossa pääsee tutustumaan upeaan ”siniseen luolaan”. Vis:iltä järjestetään Biševon päiväretkiä. Turismi ei ollut ainakaan vielä vuonna 2014 vallannut saarta täysin, mutta turistimäärät ovat kasvamaan päin.

Lähdimme Splitistä aikaisin aamulla kohti satamaa, josta kaikki lautat saaristoon lähtevät. Jonotettiin hetki lippuja, jotka maksoivat 54kn nassu/suunta laivayhtiö Jadrolinijalla. Lautta osoittautui suureksi autolautaksi, joka vähän kummastutti. Lautalta löytyi muutama kahvila ja aurinkokannella oli ihan mukavat oltavat. Matka kesti noin 2h 20min.

Pääsiäinen Portugalissa

Pääsiäinen on ajankohta, jolloin ollaan perinteisesti aina lähdetty reissuun. Pidennyt vapaa viikonloppu on hyvä ajankohta esimerkiksi kaupunkilomalle. Tänä vuonna otin toisen pääsiäisviikon vapaaksi ja reissu Portugaliin tuli varattua 14.-21.4. Tarkoitus on lentää ensin etelä Portugaliin Faroon, josta siirrytään Lagosin rannikko kaupunkiin. Takaisin puolestaan lennetään Lissabonista, joten myös maan pääkaupunkiin päästään tutustumaan.

Vähän on vielä epävarmaa, että millainen sää ja lämpötila mahtaa näin huhtikuussa olla, mutta keskiarvojen mukaan siinä 17-20 asteessa oltaisiin. Kunhan aurinko paistaisi, niin kaikki olisi hyvin. Toki rannalle olisi mukava päästä, mutta otettiin sen verran varmanpäälle, että myös hotelleissa on uima-altaat.

Matkasuunnitelma näyttää nyt kutakuinkin tältä:

Pe 14.4 Helsinki – Faro
Lennon pituus on 6h 15min 1 välilaskulla. Perillä ollaan iltapäivällä.
Yhteensä: 540,06 €

Pe 21.4 Lissabon – Helsinki
Paluulento puolestaan on suora yölento ja perillä ollaan lauantai aamulla. Suoralento on 4h 35min
Yhteensä: 595,02 €

Hotelli Lagossa 14.-17.4
Aqualuz Suite Hotel Apartamentos Lagos*** 243€/3yötä.

Faron lentokentältä yksityinen autokuljetus hotellille Lagosiin n. 70€ (70min)

Hotelli Lissabonissa 17.-21.4 (uima-allas, aamiainen, pysäköinti mahdollisuus maksusta)
HF Fenix Music*** € 460€

Auton vuokraus 1-2pv
eism. Ford Focus EUR 112,18 (17-18.4) http://www.economycarrentals.com/
Auto vuokrataan Lagosista ja palautetaan Lissaboniin

Tässä vielä kartta suunnitellusta ajoreitistä. Eli etelässä käytäisiin Manner-Euroopan läntisimmässä kohdassa Cabo da Rocassa, jossa sijaistee, totta kai, majakka. Siitä matka jatkuisi rannikkoa pitkin kohti maan keskivaihetta ja Lissabonia. Mikäli aika riittää, niin voitaisiin samalla ajalle myös Sintran kaupunkiin, joka on yksi Portugalin UNESCOn maailmanperintökohteista.

Ajoreitti Lagosista Lissaboniin/Sintraan näyttäisi suurin piirtein tältä

Lisäksi mietittiin viiniretkeä ja viininmaisteluita. Näihin varmaan sovelletaan jotakin valmista retkeä (https://www.viator.com) tai ajallaan itse autolla. Meinattiin tuo auton vuokraus jättää kuitenkin myöhemmäksi ja katellaan vähän tilanteen mukaan mitä tehdään. Nyt siiten vaan vielä 3 viikon odotus ja vihdoin lomalle!

Split

Vuoden 2014 kesäreissu suuntasi iki-ihanaan Kroatiaan (9.8-19.8). Ollaan Laurin kanssa ihan rakastuneita kyseiseen maahan. Jotenkin vain Kroatian tunnelma, ilmapiiri, ilmasto, kulttuuri ja tavat vetävät puoleensa. Jos rannikon palmuja ja pieniä punakattoisia kalastajakyliä ei lasketa on luonto hyvin samanlaista kuin meillä Suomessa. Ehkä Kroatiassa viehättääkin jotenkin sen tuttavallisuus ja kotoisuus. Tällä kertaa reissussa oltiin 10 päivää. Lennot olivat edestakaisin Splitiin, mutta välissä vietettiin kolme yötä Visin saarella. Kroatian saaristo onkin yksi kauneimmista Euroopassa ja tahdon ehdottomasti tutustua siihen vielä paremmin.

Lentomme lähti jo aamuvarhain ja perillä oltiin kympiltä paikallista aikaa. Siitä sitten soitto asunnolle, joka oltiin varattu booking.comin kautta ja taksilla kaupunkiin. Taksimatkaan meni jotain 30min ja maksoin noin 300kunaa (40€). Huoneistoa ei ihan heti saatu, mutta saatiin jättää matkalaukut kuitenkin ja suunnattiin parille huurteiselle rantabulevardille eli Rivalle.

Malta

malta

Toukokuussa 2011 olin moikkaamassa ystävääni Espanjan Valenciassa. Tällä samaisella reissulla tehtiin viikonlopun pituinen visiitti Maltalle, jonne Espanjasta sai todella halvat lennot. Maltalla oltiin pari päivää, maattiin rannalla ja tutustuttiin maan pääkaupunki Vallettaan. Hotelli meillä oli Saint Julian’sissa, joka on nuorison suosima rantakohde.

Matkasta on taas paljon aikaa, joten pienemmät yksityiskohdat ja paikkojen nimet ovat unohtuneet 😀 Tässä kuitenkin kuva pläjäys kohteesta ja päällisin puolin Maltasta jäi hyvä fiilis. Hyvin voisin lähteä sinne uudelleen pidennetylle viikonloppulomalle, vaikka yleensä en kahta kertaa samaan paikkaan halua. Niin, ja pahoittelut taas noista super rumista päiväyksistä kuvissa, jotka ovat jälleen kerran myös väärin… En tosiaan ole mikään valokuvauksen ihmelapsi, mutta tässä on myös yksi taito, jota haluan kehittää.