Pääsiäinen sateisessa Irlannissa

Kuten jo sanottua pääsi matkakuume ja vieroitusoireet lentokoneesta Australian reissun jälkeen jo niin koviksi, että oli otettava hoitokeinot käyttöön. Pikaisena parannuskeinona toimi pääsiäisloma ja 5pv Irlannissa. Lensimme Dubliniin, joka myös toimi tukikohtana parille retkelle. Tarkoitus oli alunperin vuokrata auto ja ajella itse muutama päivä saarta ympäri, mutta päädyttiin lopulta valmisretkiin. Eipähän tarvinnut stressata vasemmanpuoleisesta liikenteestä tai muutenkaan navigoinnista. Kevät on ollut nyt sen verran hetkistä, että ihan perinteinen loma tuli nyt tarpeeseen.

Juhannus Budapestissa

Nyt on kolme yötä ja 2,5 päivää Budapestissa takana. Kaupunki oli juurikin niin ihana kuin olin ajatellut ja mitä siitä olin kuullut. Tänne pitää ehdottomasti tulla uudelleen, sillä viikonloppumatkat Suomesta ovat jopa melko edullisia. Aloimmekin miettiä F1 matkaa Hungaroringin radalle ensi vuoden heinäkuussa!

Takaisin kotona

Lunta! Nyt ei siis todellakaan mun lomalta paluu sujunut niin kuin aurinkoisissa päiväunissa. Katseltiin jo eilen ennen lähtöä, että sää Suomessa on sää ollut aika kamala. Rupesi jopa jännittämään, että päästäänkö aamulla kesärenkailla edes ajamaan Helsingistä Turkuun. No, onneksi ilma ei nyt ollut ihan niin kamala, mutta tarpeeksi kuitenkin siihen, että ruvettiin miettimään heti seuraavaa lomakohdetta 😀 Ehkä tässä pitää kuitenkin jaksaa odottaa pari kuukautta kesäloman alkua. #miksiolensyntynytsuomeen #takatalvi #vappunakinoonlunta

Lagos, Portugali

Hyvää pääsiäistä ja terveisiä Portugalin aurinkorannalta Lagosista (14.4-17.4). Ollaan saatu nyt kaksi päivää nauttia 25 asteen lämmöstä ja kirkkaalta taivaalta paistavasta auringosta. Ihanaa akkujen laataamista Suomen vielä hyiseen kevääseen verrattuna. Eilen oli ainakin Turussa vielä satanut lunta! Ja minä kun elättelin toiveita, että viikon päästä kun tullaan takaisin niin kevät olisi jo suomessakin pitkällä.

Krakova, Auschwitz ja Wieliczkan suolakaivos

Vanhankaupungin tori

Viime kesänä otettiin pieni irtiotto (16-20.6.2016) ja lähdettiin pidennetylle viikonloppu lomalle Puolan Krakovaan. Olin aiemmin kuullut Krakovasta paljon hyvää ja pieni historia friikki sisälläni on sinne pitkään halunnut. Niinpä buukkasin meille Finnairin suorat lennot loistavilla aikatauluilla sekä mukavan perushotellin vanhankaupungin kupeesta. Hotelli oli siis Blue Bells Apartments ja hinta-laatu suhteeltaan hyvä.

Meno lento lähti torstai iltana, joten lähdimme heti töistä päästyäni ajamaan kohti Helsinki-Vantaata. Lento Krakovaan kesti noin 2 tuntia. Perjantaina lähdettiin sitten tutustumaan kaupunkiin. Vanhaankaupunkiin oli hotellilta tosiaan matkaa muutama sata metri. Vanhakaupunki on vaikuttava näky. Krakova selvisi toisesta maailmansodasta lähes vahingoittumattomana ja sen vanhakaupunki onkin Unescon maailmaperintökohde. Keskellä sijaitsee vanhankaupungintori ja sen reunalla kohoaa Mariankirkko. Torin laidoilla on varsinkin turistien suosimia ravintoloita ja kahviloita vierivieressä. Mekin söimme täällä muutamaan otteeseen, varsinkin aamiaiset, joita ei hotelli majoitukseemme kuulunut. Keskellä toria sijaitsee Verkahalli ja kaupungintorni. Torniin myös pääsi kiipeämään, mutta näköalat eivät kuitenkaan olleet mitenkään kovin kummoiset.

Pääsiäinen Portugalissa

Pääsiäinen on ajankohta, jolloin ollaan perinteisesti aina lähdetty reissuun. Pidennyt vapaa viikonloppu on hyvä ajankohta esimerkiksi kaupunkilomalle. Tänä vuonna otin toisen pääsiäisviikon vapaaksi ja reissu Portugaliin tuli varattua 14.-21.4. Tarkoitus on lentää ensin etelä Portugaliin Faroon, josta siirrytään Lagosin rannikko kaupunkiin. Takaisin puolestaan lennetään Lissabonista, joten myös maan pääkaupunkiin päästään tutustumaan.

Vähän on vielä epävarmaa, että millainen sää ja lämpötila mahtaa näin huhtikuussa olla, mutta keskiarvojen mukaan siinä 17-20 asteessa oltaisiin. Kunhan aurinko paistaisi, niin kaikki olisi hyvin. Toki rannalle olisi mukava päästä, mutta otettiin sen verran varmanpäälle, että myös hotelleissa on uima-altaat.

Matkasuunnitelma näyttää nyt kutakuinkin tältä:

Pe 14.4 Helsinki – Faro
Lennon pituus on 6h 15min 1 välilaskulla. Perillä ollaan iltapäivällä.
Yhteensä: 540,06 €

Pe 21.4 Lissabon – Helsinki
Paluulento puolestaan on suora yölento ja perillä ollaan lauantai aamulla. Suoralento on 4h 35min
Yhteensä: 595,02 €

Hotelli Lagossa 14.-17.4
Aqualuz Suite Hotel Apartamentos Lagos*** 243€/3yötä.

Faron lentokentältä yksityinen autokuljetus hotellille Lagosiin n. 70€ (70min)

Hotelli Lissabonissa 17.-21.4 (uima-allas, aamiainen, pysäköinti mahdollisuus maksusta)
HF Fenix Music*** € 460€

Auton vuokraus 1-2pv
eism. Ford Focus EUR 112,18 (17-18.4) http://www.economycarrentals.com/
Auto vuokrataan Lagosista ja palautetaan Lissaboniin

Tässä vielä kartta suunnitellusta ajoreitistä. Eli etelässä käytäisiin Manner-Euroopan läntisimmässä kohdassa Cabo da Rocassa, jossa sijaistee, totta kai, majakka. Siitä matka jatkuisi rannikkoa pitkin kohti maan keskivaihetta ja Lissabonia. Mikäli aika riittää, niin voitaisiin samalla ajalle myös Sintran kaupunkiin, joka on yksi Portugalin UNESCOn maailmanperintökohteista.

Ajoreitti Lagosista Lissaboniin/Sintraan näyttäisi suurin piirtein tältä

Lisäksi mietittiin viiniretkeä ja viininmaisteluita. Näihin varmaan sovelletaan jotakin valmista retkeä (https://www.viator.com) tai ajallaan itse autolla. Meinattiin tuo auton vuokraus jättää kuitenkin myöhemmäksi ja katellaan vähän tilanteen mukaan mitä tehdään. Nyt siiten vaan vielä 3 viikon odotus ja vihdoin lomalle!

Valencia

Toukokuussa 2011 (15.5-25.5.) lähdin ensimmäistä kertaa reissuun yksin. Tai oikeastaan vain matkustin yksin, sillä määränpäässä Espanjan Valenciassa odotti hyvä ystäväni, joka oli siellä silloin opiskelijavaihdossa. Totta puhuakseni en ollut aiemmin edes kuullut Valenciasta eikä se tosiaan ollut kohde, jonne ajattelin seuraavaksi matkustaa. Olin haaveillut lähinnä pääseväni uudelleen iki-ihanaan Barcelonaan, jossa olen lapsena vieraillut. Valencia on Espanjan kolmanneksi suurin kaupunki, joka sijaitsee maan
itäosassa Välimeren rannalla.

No tarkistin kartasta missä Valencia sijaitsee ja varasin Ryanairin todella halvat lennot. Minulla oli mennessä mukanani vain käsimatkatavarat ja jos oikein muistan lento Tampere-Oslo-Valencia maksoi vaivaiset parikymmentä euroa. Takaisin lennettiin Alicante-Tampere ja yhden laukun kanssa. Tämä taisi olla jotakin viidenkymmenen euron paikkeilla. Halpaa kuin saippua 😀