Auton vuokraus Portugalissa ja taianomainen Sintra

Pääsiäinen meni tänä vuonna siis Portugalissa. Aloitimme loman Etelä-portugalin Lagosista ja jatkoimme Lissabonissa. Lagosista Lissaboniin matkaa on noin 300km ja tämän siirtymän teimme autolla. Vuokrasimme auton Europcarilta Lagosin keskustasta ja palautimme sen Lissabonin keskustaan lähelle hotellia.

Ajaminen Portugalissa oli helppoa. Maassa on oikeanpuoleinen liikenne kuten meilläkin ja liikenne säännöt ja liikennekulttuuri vastaa aika paljon omaamme. Yllätyin jopa miten mallitillisesti ja ystävällisesti autoilijat jopa kaupungeissa käyttäytyivät. Liikenne sääntöjä noudatettiin ja jalankulkijat huomioitiin.

Kuten monessa muussakin Etelä-Euroopan maassa myös Portugalissa on moottoriteillä käytössä tiemaksut. Moottoritiet ovat parhaimmassa kunnossa ja ehdottomasti nopein reittivalinta, mutta ne pystyy myös kiertämään melko vaivattomasti. Ainoana haasteena oli ehkä se, että ei saatu sitä autoa mikä alunperin netin kautta varattiin ja se, että nyt kun ollaan totuttu ajamaan kotona automaatilla piti manuaaliin hetki tottua. Lisäksi auton palauttaminen Lissabonin keskustaan ei ehkä ollut se paras vaihtoehto. Liikenne miljoona kaupungissa on aika hetkistä.

Vasco da Gama -silta (port. Ponte Vasco da Gama) on Euroopan pisin silta

Auton vuokraaminen oli myös yllättävän kallista. Tähän tietysti vaikutti se, että haluttiin palauttaa auto eri kaupunkiin. Pelkkä päivän tai kahden vuokra ei ole montaa kymppiä. Kokonaisuudessaan yhden päivän vuokra kustansi 268€. Tähän sisältyi auto, valmiiksi maksetut moottoritiemaksut, täysi bensatankki (saatiin siis palauttaa auto tankkityhjänä, kun maksettiin tankillinen erikseen), 0€ omavastuu.

Lagosista lähdettiin siis ajamaan aamulla klo 9 jälkeen kun saatiin auto. Ajettiin ensin rannikkoa pitkin Sagreban kaupunkiin, joka on surffareiden suosiossa. Sargrebassa ei kuitenkaan ollut juurikaan mitään ihmeellistä, joten syötiin kahvilassa aamiainen ja otettiin suunnaksi Freeport Fashion Outlet, joka sijaitsi lähellä Lissabonia. Kyseessä siis oli Outlet kylä, mutta kooltaan se ei ollut kovin suuri. Kauppoja oli kyllä runsaasti, mutta liikkeet olivat melko pieniä. Lauri itseasiassa shoppaili täällä taas paljon enemmän kuin minä ja jotenkin tuntui myös siltä, että tarjontaa oli miehille paljon enemmän!

Outletissa oltiin parituntia ja kolmen aikoihin jatkettiin matkaa Sintran kaupunkiin. Sintra sijaitsee Sintravuorten pohjoisrinteellä noin 25 kilometriä Lissabonista. Sintra on otedella suosittu päiväretkikohde Lissaboniin matkustaville ja kaupunki olikin täynnä lähinnä turisteja. Se on suosittu turistikohde linnojen, palatsien ja henkeäsalpaavan Sintra-Cascais luonnonpuiston ansiosta. Sintra on myös yksi UNESCOn maailmanperintökohteista. Sintra on toiminut kuninkaiden kesänviettopaikkana ja kuninkaallinen linna onkin rakennettu 1400-luvulla. Vuorenhuipulla kohoava Maurien palatsi (port. Castelo dos Mouros) on puolestaan rakennettu jo 700-luvulla.

Ravintola Cafe Parisissa syötiin erittäin hyvä illallinen. Kolmenruokalajin menu oli 35€!

Sintrassa saisi helposti kulutettua vaikka koko viikon tutustumalla alueen historiaan, linnoihin ja palatseihin. Me ei illan aikana ehditty piipahtaa kuin yhdessä palatsissa, Quinta da Regaleirassa, ja sen puutarhassa, sillä paikat sulkeutuivat jo 18-19 aikaan. Pintaraapaisulla paikka vaikutti kyllä erittäin viihtyisältä ja mukavalta. Parhaiten kaupungin pikkukatuihin tutustuu kävellen, mutta maasto on todella jyrkkää ja rappusia on paljon. Helpommalla pääsee jos hyppää pienen turistiauton kyytiin tai liikkuu itse autolla myös nähtävyydeltä toiselle. Me päädyttiin kävelyyn, joka oli koko päiväisen autossa istumisen jälkeen ihan hyvä vaihtoehto.

Hyvän illallisen jälkeen auringon alkaessa laskea lähdettiin ajamaan takaisin Lissaboniin ja palauttamaan autoa. Totta kai myös ajettiin harhaan jokusen kertaa vaikka navigaattori olikin käytössä.