Kotimaan matkailua ja visiitti Kuusamoon

En ole juurikaan harrastanut kotimaan matkailua ellei lapsuudessa tehtyjä kyläily ja huvipuisto reissuja lasketa. Oikeastaan jopa hävettää myöntää, että en ole Lapissakaan koskaan käynyt. Tämä johtuu pitkälti siitä, että kotimaan matkailu vain on pirun kallista ja lisäksi en ole vain kokenut Suomea mielenkiintoisena matkailukohteena. Tässä olen tietysti väärässä ja juuri vietetyt 4 päivää Kuusamon metsissä antoivat kotimaan matkailulle ja retkeilylle aivan uudenlaisen kipinänän.

Julma-Ölkky

Kuusamon reissumme oli itseasiassa Suomen MG-yhdistyksen järjestämä ”kuntoutuskurssi”, jossa teemana oli voimaantuminen luonnosta nauttien, ja sitä se myös oli. Kurssi oli kestoltaan 5 päivää, joista varsinaisia kurssipäiviä oli kolme. Tänne sai myös puoliso lähteä mukaan, joten saatiin Laurin kanssa molemmat pieni irtiotto arkeen.

Saavuimme  Kuusamoon Soivion leirikeskukseen (Kuusamon Keidas) maanantai iltapäivällä. Lähdimme liikenteeseen jo sunnuntai aamulla ja ajoimme Oulun kautta koska suora ajo Kuusamoon tuntui aika pitkältä. Toisaalta oltiin jo kesäreissun aikana totuttu aika mahti kilometreihin, niin ajo Ouluun meni aika kivuttomasti. Sunnuntaina siis Ouluun ja yöpyminen Lapland Hotels Oulussa sekä vähän kiertelyä kaupungilla. Maanantai aamulla maittavan aamiaisen jälkeen nokka kohti Kuusamoa ja Soiviota. Ajomatka Oulusta Kuusamoon on noin pari sataakilometriä. Tie oli mukava ja maisemat upeita. Tajusimme myös hyvin nopeasti, että nyt liikutaan poronkasvatusalueella ja näitä sarvipäitä saikin väistellä sitten ihan urakalla. Söpöjä otuksia ja olisin halunnut ottaa yhden mukaankin.

Oulu

Soivion leirikeskus osoittautui oikein mukavaksi majapaikaksi. Matkaa sinne oli noin 40km Kuusamon keskustasta. Meitä ennen paikalle oli jo ennättänyt muutamia leiriläisiä ja loput tulivat illan aikana. Maanantaina ohjelmassa oli ainoastaan päivällinen, sauna ja iltapala. Illalla kokoonnuttiin vielä saunatilan takkahuoneeseen keskustelemaan ja tutustumaan. Leirikeskus sijaitsee järven rannalla, joten rantasaunasta oli mukavat näkymät ja pulahdus hyiseen veteenkin onnistui.

Kaiken kaikkiaan kurssille osallistui 16 myasteenikkoa ja 8 omaista. Meitä oli siis 24 iloista ja uteliasta kurssilaista valmiina tositoimiin. Tiistai aamulla ohjelma alkoi aamujumpalla ja äänen huollolla. Saimme hyvin asiantuntevaa tietoa hengityksen vaikutuksesta äänen tuottoon ym. Iltapäivällä lähdimme sitten vierailemaan Kuusamon Suurpetokeskukseen jossa asustelee mm. taiteellaan kuuluisaksi tullut Juuso-karhu (tästä tarkemmin Suurpetokeskuksesta). Retken jälkeen takaisin Soivioon, päivälliselle, sauna lämpiämään ja pulahdus hyiseen järveen! Jep, jopa minä kävin uimassa.

Kuusamon Suurpetokeskus

Keskiviikkona kello soi jälleen klo 8.00 ja 8.30 oli aamupala katettuna. Aamupalan jälkeen tiedossa oli vielä kertausta eilisistä ääni- ja hengitysharjoituksista, pieni aamu jumppa sekä ensiapua. Tämä ensiapu osuus oli ainakin itselleni uutta ja mielenkiintoista ja myös monet muut kurssilaiset olivat siitä innoissaan. Opettelimme elvytystä, kylkiasentoa, haavansidontaa, Heimlich otetta sekä Defibrillaattorin käyttöä. Defibrillaattori on laite, jota käytetään ensiavuksi sydänkohtauksen saaneille. Se antaa potilaalle tasavirtasähköiskun jolla voidaan palauttaa sydämen oma tahdistus. Sen käyttö on helppoa ja onnistuu ihan varmasti meiltä jokaiselta. Tukehtuminen on varsinkin myasteenikoille riski joten oikeaoppisen Heimlich otteen oppiminen oli hyväksi.

Elvytys harjoitus

Kun pelastustoimet olivat hallussa lähdimme lounaan jälkeen kohti Hossan kansallispuistoa ja Julma-Ölkyn kanjonijärveä. Täällä pääsimme venekyydillä tutustumaan noin 3km pitkään ja 50m syvään mustanpuhuvaan kanjonijärveen. Kanjoni oli myös mahdollista kiertää joko 10km pitkää Ölkyn ähkäisy kierrosta tai lyhyempää 5km Ölkyn ylitys reittiä pitkin. Totta kai osa hurjapäisimmistä kurssilaisista, minä mukaan lukien, lähdimme reippaina tarpomaan Ölkyn ylitystä. No, tämä reissu ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä, sillä sateen jäljiltä polku oli mudan ja veden vallassa, maasto oli todella haastavaa suurine nousuineen ja laskuineen, myös matka riippusillalle osoittautui yllättävän pitkäksi eikä ihan annettu aikataulu pitänyt. Lisäksi matkalla sattui ja tapahtui vähän ikäviä, jonka lopputuloksena yhdellä kurssilaisella on nyt käsipaketissa, mutta hauskaa oli silti. Sisulla mentiin, vaikka usko meinasikin välillä loppua. Kyllä me myasteenikot olemme aika jääräpäisiä ja päättäväisiä kun sille päälle satumme. Tällä kurssilla voimaantuminen, vertaistuki, toisten tsempaaminen ja itsensä ylittäminen kyllä korostuivat. Nauru raikasi ja kaikesta huolimatta positiivisuus säilyi. Julma-Ölkystä löytyy oma postaus täältä.

Julma-Ölkky

Torstaina suunnattiinkin sitten heti aamiaisen jälkeen jälleen Hossan kansallispuiston luontokeskukseen. (Tästä tarkemmin Hossasta ja luontopolusta) Täällä lähdettiin 3km pitkälle luontopolulle, joka kulki upeissa kansallispuiston maisemissa. Reitillä oli nousuja ja laskuja, mutta polku oli huomattavasti helpompikulkuista kuin eilisellä Julma-Ölkyllä. Pakkasimme aamulla mukaan myös eväät, jotka kukin sai syödä halutessaan reitinvarrella. Kaikki kulkivat reitin omien voimiensa ja vauhtinsa mukaan ja kierroksen päässä meitä odotti laavu, makkaran paisto ja tikkupullat. Mukava aamupäivä luonnosta, hyvästä seurasta sekä ruuasta nauttien. Kyllä lounas luonnonhelmassa itse tehtynä maistuu aina mahtavalle. Sää oli koko viikon viileä ja kostea, mutta pahimmilta sateilta onneksi vältyttiin. Ulkoilun jälkeen oli aivan mahtava päästä kuumaan saunaan ja rohkeimmat päätyivät jälleen uimaankin. Päivälliseksi saatu poronkäristyskin kattosi nopeasti nälkäisten leiriläisten suihin.

Hossan kansallispuisto

Perjantai aamulla saatiin vielä aamupala, jonka jälkeen olikin aika pakata auto ja lähteä kotia kohti. Aluksi tarkoituksemme oli jatkaa Laurin kanssa oleskelua vielä ainakin yksi yö Kuusamon suunnalla ja käydä tarpomassa mm. pieni karhunkierros, mutta sääennuste enteili sen verran sateista ja kylmää keliä, että päätettiin vain ajaa suoraan kotiin vielä perjantain aikana. Mutta kyllä tästä pieni retkeily kipinä tosiaan heräsi ja alettiinkin suunnittelemaan ensikesäksi reissua Lappiin ja Norjan Lofooteille. Toki talvellakin haluaisin Lapissa päästä käymään mutta katsotaan nyt miltä lomapäivät ja budjetti näyttävät. On meinaan tuohon vuoden vaihteeseen vähän muutakin suunnitteilla 😉

Kuusamon Keidas löytyy myös Bookin.comista ja sieltä voi varat itselleen edullisen majoituksen. Paikka on perheomisteinen ja isäntäpariskunta enemmän kuin mukava ja vieraanvarainen! Paikka on saanut hyvät arvostelut. Me majoittauduimme kahdestaan kolmen hengen huoneessa, jossa oli kerrossänky sekä yksi erillinen sänky. Tämä toimi oikein hyvin ja huone oli mukava.